Influence of islamic corporate social responsibility and intellectual capital on firm value, a study of companies listed on the jakarta islamic index for the 2019-2022 period

Authors

  • Anggi Saputra UIN Raden Intan Lampung
  • Ruslan Abdul Ghofur UIN Raden Intan Lampung
  • Ersi Sisdianto UIN Raden Intan Lampung

Keywords:

Company Value, Intellectual Capital, Islamic Corporate, Social Responsibility

Abstract

This study aims to analyze the effect of Islamic corporate social responsibility and intellectual capital on firm value in 2019-2022. This research uses a case study approach, in this case using companies listed on the Jakarta Islamic Index (JII) for the 2019-2022 period. This research is quantitative research. The population in this study were 48 companies, the sample in this study amounted to 10 companies in 4 years of observation so that the total observation data amounted to 40 samples. The results showed that the Islamic corporate social responsibility variable had a significant negative effect on firm value, intellectual capital had a significant positive effect on firm value. Islamic corporate social responsibility and intellectual capital variables simultaneously have an influence on firm value in companies listed on the Jakarta Islamic index (JII).

References

Anggraini, N., Sebrina, N., & Afriyenti, M. (2019). Pengaruh Intellectual Capital Terhadap Kualitas Laba: Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 1(1), 369–387. https://doi.org/10.24036/jea.v1i1.80

Ayem, S., & Putri, Y. H. (2023). Pengaruh Corporate Social Responsibility dan Tax Planning terhadap Nilai Perusahaan dengan Kepemilikan Institusional sebagai Variabel Moderasi. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 7(1), 379. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v7i1.801

Budiman, A. (2021). Pengaruh Budaya Orgaisasi, Intellectual Capital, Dan Keragaman Terhadap Kinerja Organisasi Pada Kantor Sekretariat Daerah Kabupaten Mappi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, Vol.2(2), 931–947.

Damayanti, A., Wahyuni, I., & Subaida, I. (2022). Intellectual Capital terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Intervening pada Perusahaan Farmasi yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2016-2020. Jurnal Mahasiswa Entrepreneurship (JME), 1(9), 1753–1764.

Dzahabiyya, J., Jhoansyah, D., & Danial, R. D. M. (2020). Analisis Nilai Perusahaan Dengan Model Rasio Tobin’s Q. JAD : Jurnal Riset Akuntansi & Keuangan Dewantara, 3(1), 46–55. https://doi.org/10.26533/jad.v3i1.520

Erfani, M., & Nena, Y. (2022). Pengaruh Intellectual Capital (IC), Good Corporate Governance (GCG), Dan Islamic Corporate Social Responsibility (ICSR) Terhadap Nilai Perusahan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening . Bursa : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(2 SE-Articles), 24–37. https://doi.org/10.59086/jeb.v1i2.27

Fadillah, A., Tiara, S., & Elviani, S. (2021). Tinjauan Teoritis Likuiditas Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmiah Akuntansi Kesatuan, 9(3 SE-Articles), 531–534. https://doi.org/10.37641/jiakes.v9i3.941

Fuad Alamsyah, M. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Ukuran Perusahaan dan Nilai Pasar terhadap Harga Saham pada Sub Sektor Pertambangan Logam dan Mineral di Bursa Efek Indonesia (BEI). Jurnal Manajemen, 11(2), 170–178.

Hardana, B. G. S. & A. (2021). Metode Penelititan Ekonomi dan Bisnis. CV. Merdeka Kreasi Grup.

Hermawan, I. (2019). No Title METODOLOGI PENELITIAN PENDIDIKAN kuantitatif,kualitatif, & mixed methode. hidayatul Quran kuningan.

Lenaini, I., & Artikel, R. (2021). Teknik Pengambilan Sampel Purposive Dan Snowball Sampling Info Artikel Abstrak. Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 6(1), 33–39. http://journal.ummat.ac.id/index.php/historis

Maritsa, A., Salsabila, U. H., Muhammad Wafiq, Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2 SE-Articles). https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303

Masrokhah, S., Suripto, S., & Imron, A. (2024). Keunggulan Bersaing Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Berdampak Keberlanjutan Pengunjung Umkm Batik Wastralingga Purbalingga. Economics and Digital …, 5(1), 249–260. https://ojs.stieamkop.ac.id/index.php/ecotal/article/view/859%0Ahttps://ojs.stieamkop.ac.id/index.php/ecotal/article/download/859/593

Nikmah Dalimunthe, Abdul Kholid Azhari, Ibnu Habib Wahyudi, Muhammad Tareq Aziz, Arsiah Dwi Cintana, Khairunisah Khairunisah, Mulia Syahfitri, & Putri Adila. (2023). Penerapan Perjanjian Kerja Dalam Perusahaan Terhadap Hak Ketenagakerjaan. Jurnal Riset Akuntansi, 1(3 SE-Articles), 83–106. https://doi.org/10.54066/jura-itb.v1i3.397

Nur Aulia, A., Indah Mustikawati, R., & Hariyanto, S. (2020). PROFITABILITAS, UKURAN PERUSAHAAN DAN INTELLECTUAL CAPITAL TERHADAP NILAI PERUSAHAAN. Jurnal Riset Mahasiswa Manajemen, 8(1 SE-Articles). https://doi.org/10.21067/jrmm.v6i1.4463

Rahmadi, I. H., & Mutasowifin, A. (2021). Pengaruh Intellectual Capital Terhadap Kinerja Keuangan dan Nilai Perusahaan (Studi Kasus Perusahaan Sektor Keuangan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2017-2019). INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 4(2 SE-), 279–294. https://doi.org/10.31842/jurnalinobis.v4i2.183

Rahmani, A. N. (2019). Pengaruh Intellectual Capital Terhadap Nilai Perusahaan. In Search, 18(1), 83–94. https://doi.org/10.37278/insearch.v18i1.139

Rizal, F. (2020). PELAKSANAAN TANGGUNG JAWAB SOSIAL PERUSAHAAN (CSR) DALAM PERSPEKTIF ISLAM. IJoIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 1(01 SE-), 19–38. https://doi.org/10.59525/ijois.v1i01.2

Sari, M. L., & Juniati Gunawan. (2023). Pengaruh Profitabilitas Likuiditas Keputusan Investasi Dan Keputusan Pendanaan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ekonomi Trisakti, 3(1), 1871–1880. https://doi.org/10.25105/jet.v3i1.16445

Setyowati, N. I., Zuliyati, & Afifi, Z. (2023). Pengaruh Intellectual Capital Disclosure, Profitabilitas dan Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (BEI) Periode Tahun 2017-2021. Jurnal Akuntansi Inovatif, 2(1), 13–21. https://doi.org/10.59330/jai.v2i1.17

Siregar, N. Y., & Rahmanisa, A. (2019). Pengaruh Islamic Corporate Social Responsibility Disclosure Terhadap Reputasi Dan Kinerja Keuangan Perusahaan. 8, 75–85.

Sulfati, A. (2022). Pengaruh Islamic Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan : Studi Empiris pada Jakarta Islamic Index -70 . Insan Cita Bongaya Research Journal, 1(3), 249–266.

Utami, R., & Yusniar, M. W. (2020). Pengungkapan Islamic Corporate Social Responsibility (Icsr) Dan Good Corporate Governance (Gcg) Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kinerja Keuangan Sebagai Variabel Intervening). EL Muhasaba Jurnal Akuntansi, 11(2), 162–176. https://doi.org/10.18860/em.v11i2.8922

Warahmah, M., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Pendekatan Dan Tahapan Penelitian Dalam Kajian Pendidikan Anak Usia Dini. DZURRIYAT : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2 SE-Articles), 72–81. https://doi.org/10.61104/jd.v1i2.32

Zubki, Y. (2022). Pengaruh Size, Return On Asset dan Leverage Terhadap Islamic Social Reporting (Studi Empiris pada Bank Umum Syariah di Indonesia Tahun 2015-2019). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 499. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4616

Downloads

Published

2024-09-26

How to Cite

Saputra, A., Ruslan Abdul Ghofur, & Ersi Sisdianto. (2024). Influence of islamic corporate social responsibility and intellectual capital on firm value, a study of companies listed on the jakarta islamic index for the 2019-2022 period. Digital Business: Tren Bisnis Masa Depan, 15(3), 165–172. Retrieved from https://ejournal.cria.or.id/index.php/db/article/view/174