Influence of islamic corporate social responsibility and intellectual capital on firm value, a study of companies listed on the jakarta islamic index for the 2019-2022 period
Keywords:
Company Value, Intellectual Capital, Islamic Corporate, Social ResponsibilityAbstract
This study aims to analyze the effect of Islamic corporate social responsibility and intellectual capital on firm value in 2019-2022. This research uses a case study approach, in this case using companies listed on the Jakarta Islamic Index (JII) for the 2019-2022 period. This research is quantitative research. The population in this study were 48 companies, the sample in this study amounted to 10 companies in 4 years of observation so that the total observation data amounted to 40 samples. The results showed that the Islamic corporate social responsibility variable had a significant negative effect on firm value, intellectual capital had a significant positive effect on firm value. Islamic corporate social responsibility and intellectual capital variables simultaneously have an influence on firm value in companies listed on the Jakarta Islamic index (JII).
References
Anggraini, N., Sebrina, N., & Afriyenti, M. (2019). Pengaruh Intellectual Capital Terhadap Kualitas Laba: Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 1(1), 369–387. https://doi.org/10.24036/jea.v1i1.80
Ayem, S., & Putri, Y. H. (2023). Pengaruh Corporate Social Responsibility dan Tax Planning terhadap Nilai Perusahaan dengan Kepemilikan Institusional sebagai Variabel Moderasi. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 7(1), 379. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v7i1.801
Budiman, A. (2021). Pengaruh Budaya Orgaisasi, Intellectual Capital, Dan Keragaman Terhadap Kinerja Organisasi Pada Kantor Sekretariat Daerah Kabupaten Mappi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, Vol.2(2), 931–947.
Damayanti, A., Wahyuni, I., & Subaida, I. (2022). Intellectual Capital terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Intervening pada Perusahaan Farmasi yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2016-2020. Jurnal Mahasiswa Entrepreneurship (JME), 1(9), 1753–1764.
Dzahabiyya, J., Jhoansyah, D., & Danial, R. D. M. (2020). Analisis Nilai Perusahaan Dengan Model Rasio Tobin’s Q. JAD : Jurnal Riset Akuntansi & Keuangan Dewantara, 3(1), 46–55. https://doi.org/10.26533/jad.v3i1.520
Erfani, M., & Nena, Y. (2022). Pengaruh Intellectual Capital (IC), Good Corporate Governance (GCG), Dan Islamic Corporate Social Responsibility (ICSR) Terhadap Nilai Perusahan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening . Bursa : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(2 SE-Articles), 24–37. https://doi.org/10.59086/jeb.v1i2.27
Fadillah, A., Tiara, S., & Elviani, S. (2021). Tinjauan Teoritis Likuiditas Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmiah Akuntansi Kesatuan, 9(3 SE-Articles), 531–534. https://doi.org/10.37641/jiakes.v9i3.941
Fuad Alamsyah, M. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Ukuran Perusahaan dan Nilai Pasar terhadap Harga Saham pada Sub Sektor Pertambangan Logam dan Mineral di Bursa Efek Indonesia (BEI). Jurnal Manajemen, 11(2), 170–178.
Hardana, B. G. S. & A. (2021). Metode Penelititan Ekonomi dan Bisnis. CV. Merdeka Kreasi Grup.
Hermawan, I. (2019). No Title METODOLOGI PENELITIAN PENDIDIKAN kuantitatif,kualitatif, & mixed methode. hidayatul Quran kuningan.
Lenaini, I., & Artikel, R. (2021). Teknik Pengambilan Sampel Purposive Dan Snowball Sampling Info Artikel Abstrak. Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 6(1), 33–39. http://journal.ummat.ac.id/index.php/historis
Maritsa, A., Salsabila, U. H., Muhammad Wafiq, Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2 SE-Articles). https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303
Masrokhah, S., Suripto, S., & Imron, A. (2024). Keunggulan Bersaing Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Berdampak Keberlanjutan Pengunjung Umkm Batik Wastralingga Purbalingga. Economics and Digital …, 5(1), 249–260. https://ojs.stieamkop.ac.id/index.php/ecotal/article/view/859%0Ahttps://ojs.stieamkop.ac.id/index.php/ecotal/article/download/859/593
Nikmah Dalimunthe, Abdul Kholid Azhari, Ibnu Habib Wahyudi, Muhammad Tareq Aziz, Arsiah Dwi Cintana, Khairunisah Khairunisah, Mulia Syahfitri, & Putri Adila. (2023). Penerapan Perjanjian Kerja Dalam Perusahaan Terhadap Hak Ketenagakerjaan. Jurnal Riset Akuntansi, 1(3 SE-Articles), 83–106. https://doi.org/10.54066/jura-itb.v1i3.397
Nur Aulia, A., Indah Mustikawati, R., & Hariyanto, S. (2020). PROFITABILITAS, UKURAN PERUSAHAAN DAN INTELLECTUAL CAPITAL TERHADAP NILAI PERUSAHAAN. Jurnal Riset Mahasiswa Manajemen, 8(1 SE-Articles). https://doi.org/10.21067/jrmm.v6i1.4463
Rahmadi, I. H., & Mutasowifin, A. (2021). Pengaruh Intellectual Capital Terhadap Kinerja Keuangan dan Nilai Perusahaan (Studi Kasus Perusahaan Sektor Keuangan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2017-2019). INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 4(2 SE-), 279–294. https://doi.org/10.31842/jurnalinobis.v4i2.183
Rahmani, A. N. (2019). Pengaruh Intellectual Capital Terhadap Nilai Perusahaan. In Search, 18(1), 83–94. https://doi.org/10.37278/insearch.v18i1.139
Rizal, F. (2020). PELAKSANAAN TANGGUNG JAWAB SOSIAL PERUSAHAAN (CSR) DALAM PERSPEKTIF ISLAM. IJoIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 1(01 SE-), 19–38. https://doi.org/10.59525/ijois.v1i01.2
Sari, M. L., & Juniati Gunawan. (2023). Pengaruh Profitabilitas Likuiditas Keputusan Investasi Dan Keputusan Pendanaan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ekonomi Trisakti, 3(1), 1871–1880. https://doi.org/10.25105/jet.v3i1.16445
Setyowati, N. I., Zuliyati, & Afifi, Z. (2023). Pengaruh Intellectual Capital Disclosure, Profitabilitas dan Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (BEI) Periode Tahun 2017-2021. Jurnal Akuntansi Inovatif, 2(1), 13–21. https://doi.org/10.59330/jai.v2i1.17
Siregar, N. Y., & Rahmanisa, A. (2019). Pengaruh Islamic Corporate Social Responsibility Disclosure Terhadap Reputasi Dan Kinerja Keuangan Perusahaan. 8, 75–85.
Sulfati, A. (2022). Pengaruh Islamic Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan : Studi Empiris pada Jakarta Islamic Index -70 . Insan Cita Bongaya Research Journal, 1(3), 249–266.
Utami, R., & Yusniar, M. W. (2020). Pengungkapan Islamic Corporate Social Responsibility (Icsr) Dan Good Corporate Governance (Gcg) Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kinerja Keuangan Sebagai Variabel Intervening). EL Muhasaba Jurnal Akuntansi, 11(2), 162–176. https://doi.org/10.18860/em.v11i2.8922
Warahmah, M., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Pendekatan Dan Tahapan Penelitian Dalam Kajian Pendidikan Anak Usia Dini. DZURRIYAT : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2 SE-Articles), 72–81. https://doi.org/10.61104/jd.v1i2.32
Zubki, Y. (2022). Pengaruh Size, Return On Asset dan Leverage Terhadap Islamic Social Reporting (Studi Empiris pada Bank Umum Syariah di Indonesia Tahun 2015-2019). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 499. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4616
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anggi Saputra, Ruslan Abdul Ghofur, Ersi Sisdianto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.